שיתוף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שאיבת שומן

שאיבת שומן בבטן

השומן בגופנו נאגר בתאי שומן הקרויים אדיפוציטים, כאשר כמות השומן משתנה בהתאם לסגנון החיים מבחינת, סוג המזון ואופן האכילה ורמת הפעילות הגופנית של כל אחד. תאי השומן מתנפחים ומתכווצים בגוף האדם בדומה לבלון, בהתאם לנטייה הגנטית של כל אחד ואורח החיים שלו. במאמר זה נתמקד בפרוצדורה של ניתוח שאיבת שומן ונרחיב למי הוא מתאים, מה כולל ההליך, עלותו ועוד.

תוכן עניינים

השמנת יתר

השמנת יתר כיום נפוצה בישראל בדומה למתרחש בעולם המערבי כולו. אם לאורך מרבית ההיסטוריה האנושית האדם סבל ממחסור כמעט תמידי במזון, הרי שהדבר התהפך לחלוטין במדינות המערב לאחר המהפכה התעשייתית. השמנת יתר מאפיינת עודף מזון והיא קשורה בין היתר לאכילת מזונות מעובדים ושתיית משקאות עתירי קלוריות לצד חוסר בפעילות גופנית.

הסרת שומן עיקש

הפרוצדורה של שאיבת שומן היא מהנפוצות כיום בתחום הכירורגיה הפלסטית והיא נחשבת בטוחה ויעילה עבור הסרת שומן עיקש מאזורים שונים בגוף. האזורים מהם מקובל לשאוב שומן במסגרת ניתוח שאיבת שומן הם, הבטן, המותניים, הזרועות, הברכיים, הידיים, החזה, הסנטר ועוד. השאיבה מתבצעת על מנת לעצב מחדש את הגוף מחדש.

איך מתבצע הניתוח

בהליכי שאיבת שומן נעשה שימוש בצינורית מתכת הקרויה קנולה. הצינורית  מחוברת למערכת שאיבה הפועלת במנגנון של לחץ שלילי באופן דומה לזה של שואבי אבק. הקנולה מוחדרת דרך חרירים זעירים הנעשים בעור אל השומן התת עורי ולמעשה מגרדת את השומן תוך תנועה קדימה ואחורה, באופן המזכיר מגרדת של גבינה צהובה.

שימוש בשומן לעיצוב הגוף

בניתוח שאיבת שומן ותהליך הוצאתו שהאזורים הבעייתיים, השומן נאגר לתוך מכלים ייעודיים. ניתן לעשות בשומן שנאגר שימוש קוסמטי מידי במידת הצורך ולהזריק אותו מחדש לעיצוב אזורים אחרים בגוף המטופל. את הליך השאיבה ניתן לבצע בהרדמה מקומית או בהרדמה כללית בהתאם לכמות השומן שעומדת להישאב ומידת החרדה של המטופל מההליך.

לפני הניתוח

לפני הניתוח המטופל נדרש לעבור בדיקות דם כלליות ולהפסיק ליטול תרופות הגורמות לדילול הדם במידה והוא נוטל כאלה. מלבד הימנעות מחלטת מעישון, על המטופל להימנע גם משתיית אלכוהול כ-3 שבועות לפני הניתוח. אל הניתוח יש להגיע בצום בן 6 שעות ובביגוד נוח להורדה.

הכנה לניתוח שאיבת שומן

טרם תחילת הניתוח, המנתח מסמן על גוף המטופל כשהוא עומד את מיקומי השומן שיוסרו בהמשך. הדבר מזכיר קווים של מפה טופוגרפית והם מאפשרים למנתח להעריך את כמות השומן שעליו לשאוב מהמטופל השוכב על מיטת הניתוחים. האזור ממנו תתבצע שאיבת שומן עובר חיטוי וכאשר ההליך מבוצע בהרדמה חלקית גם מזריקים חומרי הרדמה מקומיים.

 

המטרה של ההליך

כאשר האדם מנסה להיפטר מהשומנים המיותרים בגוף בעזרת דיאטה ופעילות גופנית אין לו למעשה שליטה על האופן שבו השומנים ייעלמו מהגוף. בניתוח שאיבת שומן ניתן לפסל את הגוף באופן ממוקד יותר ולהסיר את השומן באזורים ספציפיים ובצורה מדויקת, מבלי להשפיע על מצב השומן באזורים אחרים. בדיאטה, רבים מאבדים שומן גם מחלקי גוף כגון, הפנים והחזה.

אזורים בגוף

ניתן לבצע ניתוח שאיבת שומן למגוון של אזורים בגוף. האזורים השכיחים לשאיבה הם, החזה, המותניים, הבטן, הגב התחתון, הסנטר, הצוואר, הזרועות, הישבן והירכיים. במהלך הליך שאיבת שומן אחד ניתן לבצע שאיבה גם ממספר אזורים שונים המרוחקים זה מזה. בקרב נשים, מצבורי השומן העיקש יהיו לרוב במותניים, בעכוז ובירכיים ובקרב גברים בדרך כלל במותניים ובבטן.

ניתוח שאיבת שומן

למי לא מתאים

הליכי שאיבת שומן אינם פתרון מתאים כאשר המטופל סובל מעודף משקל משמעותי. הדבר נובע מהכמות המוגבלת של שומן שניתן לשואב בניתוח באופן בטוח מבלי לסכן את המטופל. לכן כאשר לאדם עודף משקל גדול מידי, עליו תחילה לרדת למשקל הדרוש באמצעות דיאטה מאוזנת המשולבת בפעילות גופנית. הכמות המקסימלית שניתן לשאוב בכל הליך היא כ-5 ליטר שומן.

למי השאיבה אידיאלית

האפשרות של ניתוח שאיבת שומן מתאימה למי שכבר הגיע ליעד המשקל הרצוי מבחינת המשך ניהול אורח חיים בריא ויציב בהמשך, כאשר גם לאחר ההפחתה הכללית במשקל  נותרו מרבצים של שומן עיקש באזורים המועדים. ההליך מתאים  גם למי שלא סבל מעודף משקל, במידה וחלוקת השומנים מובילה לחוסר פרופורציות והשומן מתרכז במיקומים לא אסתטיים.

חלק מטיפול אסתטי כולל

הליך של שאיבת שומן יכול להתאים גם למי שמבצעת ניתוח להגדלת חזה ומעוניינת להשתמש בשומן העצמי להגדלה ללא צורך בשתלים. אפשרות זו פתוחה רק למי שבגופה רזרבות שומן מספיקות לכך. באמצעות ניתוח שאיבת שומן ניתן לחטב את הגוף תוך התמקדות באזורים הרצויים ושליטה מיטבית על תוצאות ההליך.

מומלץ לעשות שאיבת שומן כל עוד העור גמיש מכיוון שלאחר שהעור מאבד את גמישותו, שאיבת השומן עלולה להותיר אותו כשהוא רפוי ומדולדל. אצל מרבית האוכלוסייה העור שומר על גמישותו עד סביבות  גיל 40 וחשוב לבדוק את מצב העור גם לאחר גיל זה לפני קבלת החלטה.

מתיחת בטן או שאיבת שומן

בהליכי שאיבת שומן נעשה שימוש, על מנת להקטין את הנפח של השומנים באזורים ספציפיים בגוף. עיצוב אזורים אלו על ידי השאיבה אפשרי, מכיוון שלאחר שהעור יתכווץ לאחר הניתוח, בגלל האלסטיות הטבעית שלו הוא יקבל צורה חדשה. כאשר עודפי העור והשומן מצויים בבטן והעור במקום איבד את האלסטיות, הוא לא יחזור לעצמו לאחר השאיבה ויש לבצע מתיחה.

סיכונים וסיבוכים

בדומה להליכים כירורגים אחרים, ניתוח שאיבת שומן כולל בתוכו סיכון לסיבוכים וחשוב להיות מודעים אליהם מראש, לקבל החלטה מושכלת ולהתנהג בצורה שתשפר את סיכויי ההצלחה של הניתוח ותפחית את הסיכויים להסתבכות שלו. הסיכונים הנפוצים הם, ירידה ברמת ההמוגלובין, פגיעה במאזן הנוזלים בגוף, תסחיף שומני לריאות, אובדן תחושה וסיכונים הנלווים להרדמה.

המוגלובין ומאזן נוזלים

סיכון אפשרי במסגרת ניתוח שאיבת שומן הוא לירידה ברמת ההמוגלובין בדם. רמת המוגלובין תקינה, חיונית להעברת החמצן לאיברי הגוף ולהמשך פעילות תקינה של השרירים. שאיבת שומן מוציאה מהגוף גם נוזלים וישנו סיכון בהליך לאובדן כמות של נוזלים שיפגע במאזן החיוני לבריאות. הסיכון לפגיעה ברמת ההמוגלובין ומאזן הנוזלים עולה ככל שהיקף השאיבה גדול יותר.

תסחיף ריאות

במהלך ניתוח שאיבת שומן חתיכת שומן עשויה להתנתק ממקומה, לחדור אל וריד שנפצע בהליך ולנוע אל הריאות. הסיכון שנחשב לנדיר במיוחד, יכול לגרום לחסימה של כלי דם בריאות ולמצב של אוטם בריאה ולהצריך טיפול נמרץ באופן מידי. מענה מהיר חיוני להצלת המטופל במקרים נדירים מעין אלה. ככל שהיקף השאיבה נרחב יותר, כך גדל הסיכון לתסחיף שומני לריאות.

סיכון לאובדן תחושה

אובדן מסוים של התחושה באזור שממנו השומן נשאב במהלך ניתוח שאיבת שומן הוא תופעת לוואי טבעית החולפת בתוך כשבוע במרבית המקרים. עם זאת ישנו סיכון שאובדן התחושה יהיה ארוך יותר, כמו גם למקרה הפוך בו המטופל יסבול מרגישות יתר באזור לאחר הניתוח.

סיכונים מההרדמה

שאיבת שומן כוללת גם סיכונים אפשריים נוספים, כאשר ההליך נערך תחת הרדמה מלאה. סיכונים הקשורים להרדמה הם, חסימה של נתיב אוויר ודופק מואט, כמו גם ירידה דרסטית בלחץ הדם של המנותח. קיים גם סיכויי לנזק לשיניים או מיתרי הקול מהחדרת הצינורות אל קנה הנשימה במהלך ההרדמה.

שיטות שאיבת שומן

הטכניקות המשמשות בניתוחי שאיבת שומן השתנו בשנים האחרונות וישנן כיום מספר שיטות מרכזיות בהן נעשה שימוש. שאיבת שומן בשיטת SLA הקלאסית מתבצעת באמצעות ביצוע חתכים קטנים בעור וההחדרה של קנולה דקה לשכבת השומן. שאיבת השומן נעשית דרך הצינורית, תוך כדי שהמנתח מבצע עיסוי מקומי של האזור לסייע בפירוק רקמת השומן

טכניקת רטט מתקדמת

השיטה השנייה לשאיבת שומן כוללת את הטכניקה המתקדמת PAL. שיטה זו מאפשרת שאיבה של השומן, תוך שימוש בקנולות המייצרות רטט פנימי. הרטט מחליף את העיסוי הידני של המנתח ומסייע לפרק את רקמות השומן ולהפוך אותם לתחליב נוזלי שקל יותר לשאיבה והוצאה. פירוק רקמת השומן מבוצע בקלות יותר ותוך הידרשות לחתכים קטנים יותר.

גלי אולטרה סאונד

שיטה שלישית בה נעשה שימוש בניתוחי שאבית שומן היא של גלי אולטרסאונד. במהלך הניתוח מכשיר האולטרסאונד משמש להמסת רקמות השומן והוא מאפשר שאיבה נוחה ויעילה יותר של השומן. שאיבת שומן באמצעות גלי אולטרה סאונד מחייבת את המנתח לתשומת לב בעת הפעלת המכשיר מכיוון שהוא מפיץ חום ועלול לגרום לשינוי בגוון העור או כוויה בשימוש לא זהיר.

החלמה והתאוששות

לאחר ניתוח שאיבת שומן יש לאפשר לגוף מנוחה מלאה של 3-4 ימים. במרבית המקרים, לאחר פרק זמן זה אפשר לחזור לפעילויות יומיומיות שגרתית, כל עוד הדבר לא כרוך בהפעלת מאמץ פיזי משמעותי. תוך כ-3-4 שבועות אפשר כבר לחזור לשגרה מלאה הכוללת גם פעילות ספורט ומאמץ.

כאמור, החזרה לשגרה במלואה נעשית בדרך כלל לאחר חודש ואז גם יש להסיר את חגורות הלחץ. התפרים במקום נושרים מאליהם ואין צורך להגיע למרפאה להסיר אותם. במהלך חצי השנה הראשונה לאחר השאיבה, תשארנה צלקות בצבע אדום שילכו ויטשטשו ככל שיעבור הזמן.

טווח מחירים

הליכי שאיבת שומן מבוצעים, הן במרפאות פרטיות המסונפות לבתי חולים והן במרפאות פרטיות המתמחות ברפואה פלסטית ואסתטית. עלות ההליך משתנה ממקום למקום בהתאם למוניטין והמומחיות של המרפאה והמנתח. המחיר משתנה בהתאם למספר אזורי המטרה ולכמות השומן שמוצא בהליך. טווח המחיר של שאיבת שומן הוא בין 15,000 ל-30,000 ₪ במרבית המרפאות.

לא פתרון קסם

חשוב להבין שניתוחי שאיבת שומן אינם פתרון קסם עבור ירידה במשקל. ההליך אינו מתאים למי שצריך להפחית ממשקל גופו באופן אחיד וסובל מהשמנת יתר באופן כללי. שאיבת שומן מתאימה רק למי שרוצים להפחית שומן באזור ספציפי בו ישנה הצטברות של שומן עיקש שאינו מגיב למאמצי חיטוב סטנדרטיים כגון, דיאטה ופעילות גופנית מחטבת.

שאיבת שומן אינה מבוצעת לצרכי הפחתת משקל  כוללת אלא רק לאחר הגעה למשקל מאוזן ולצורך עיצוב הגוף מחדש. תהליך שאיבת שומן מאפשר הסרה ממוקדת של כ-2-3 ק"ג של שומן באופן בטוח, מאזור מטרה בודד או מכמה אזורים שונים.

מתי רואים תוצאות

בחודשיים הראשונים לאחר שאיבת שומן ממרבית אזורי הגוף המקובלים ישנה נפיחות שמקשה להבחין בתוצאות ההליך. עם היעלמות הנפיחות ניתן יהיה לראות את התוצאות הסופיות. על מנת לשמר את התוצאות לאורך זמן, יש להקפיד על אורח חיים מאוזן הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית נאותה. הדבר חיוני על מנת שבאזור הניתוח לא יצטברו השומנים מחדש.

ניתוח שאיבת שומן

לסיכום הנושא, במאמר זה סקרנו בהרחבה את הנושא של שאיבת שומן. כפי שציינו ישנם מספר שיטות בהם עושים שימוש בהליכים מסוג זה ויש לבחור בשיטה המתאימה בהתאם לכל מטופל ומצבו הספציפי. אם אתם זקוקים להרחבה נוספת בתחום של שאיבת שומן וניתוחי אסתטיקה רלוונטיים נוספים ראו עוד במגר המידע של האתר TUMMY.

מאמרים קשורים

לקביעת פגישת ייעוץ

השאירו פרטים ונחזור אליכם ממש בקרוב

מתלבטים לגבי ניתוח?

כדי לדעת איזה ניתוח מתאים לכם, מלאו את השאלון ותקבלו ייעוץ מקצועי ללא עלות!